söndag 1 februari 2015

USA-resan 2015-02-01

Miami, Florida
Vi vaknar 08:30 av mobillarmet idag, både jag och Kim har sovit dåligt. Vårt rum ligger precis ovanför en uteplats till ett annat hotell där en orkester spelar jazz fram till klockan 23:00. Sängen är på tok för liten och man sover dåligt varje natt. Men nog om gnäll, för jag är i paradiset och dagarna här i Miami rusar fram - så klart. Det är 25 grader varmt varje dag, det var dock 30 grader dagligen när jag befann mig här år 2012-13. Kim och jag går iväg till det McDonalds som ligger ett stenkast från vårt hotell för att äta frukost när klockan är 09:25.

Superbowl
Det är Superbowl idag och att få en parkering i kväll blir nog svårt. Jag läser att en 30 sekunder lång reklamfilm under Superbowl kostar 37 miljoner kronor, det är ju väldigt sjukt med tanke på att det sitter/ligger uteliggare i varje korsning. När vi sitter och äter frukosten så kommer en mager tiggare fram till vårt bord och frågar om vi kan ge han pengar till frukost. Jag tycker synd om honom och jag ger han 20 dollar. När klockan är 10:05 är vi framme vid bilen, vi hoppar in och ger oss av ner till det mysiga hamnområdet för att ta lite foton med Miami Vice-tema.

Miami Ink
Efter det så knappar vi in hotellet Ocean's Surf i vår GPS, hotellet Ocean's Surf medverkade i Miami Vice och vi kommer fram dit när klockan är 10:50. Sen bestämmer vi oss för att åka bort till den tatuerarstudio som medverkar i tv-serien Miami Ink. Vi kommer fram till Miami Ink när klockan är 12:00 och vi går in och snackar med två killar om en eventuell tatuering. Det visar sig vara svindyrt, fyra till femhundra dollar för en liten tatuering. I svenska pengar blir det runt 4000 kronor för en liten tatuering och det är det inte värt.

Dags att ta farväl
Vi lämnar tatuerarstudion och tar en glass-paus på en Häagen Dazs-bar. Kim och jag pratar om att lämna tillbaka Mustangen idag och jag känner att det är en bra idé, det är Superbowl i kväll klockan 19:00 och många människor kommer samlas på sportbarer för att se spektaklet och jag är rädd för att bli utan parkering i natt. Så vi åker bort till hotellet för att tömma bilen på allt som vi haft med oss och vi kört sedan bort till Miamis internationella flygplats. När klockan är 13:40 stänger jag av motorn till den bil som jag önskar att jag ägde, hon har fungerat felfritt i tre och en halv vecka och jag lämnar henne utan att vända mig om. Min älskling är nu i främmande händer och jag ser henne aldrig mer igen. 

Det blev 822 mil
Vi plockade ut henne i San Francisco och då stod mätarställningen på 38475,9 kilometer, idag visade mätarställningen 46695.1 kilometer. Men andra ord, vi har kört 8220 kilometer eller 822 svenska mil. Hon drog 8 liter på 10 mil på slutet, som värst drog hon 15 liter på 10 mil. Efter att ha lämnat älsklingen på den ena sidan av flygplatsen tar vi ett metrotåg till andra sidan flygplatsen och till inrikesflygen. Vi letar oss fram till Delta Airlines eftersom vi flyger med dem till New York på onsdag, om planet inte ställs det vill säga.

Snöstorm
Alla tv-kanaler sänder från snöstormen som befinner sig över Chicago och som tydligen ska dra in över New York. Väl framme vid Delta Airlines hittar vi på en kvinna som svarar på våra frågor om inställda plan och om storleken på handbagaget. Nöjda med svaren tar vi en taxi från flygplatsen när klockan är 14:15, vi talar om för taxiföraren att vi vill till marinan. Han börjar prata med oss och han undrar vart vi kommer ifrån, när han får reda på att vi är från Sverige berättar han att han har varit i Stockholm och Göteborg. När vi kommer fram till marinan visar taxametern 33 dollar, vi betalar och går till en av restaurangerna som finns i gallerian.

Mat
Klockan är 14:50 när vi slår oss ner och äter, jag beställde gyros som inte var något vidare. När klockan är 15:45 är vi tillbaka på skit-hotellet, vi packar om lite i våra resväskor och jag slänger lite kläder för att försöka få ner vikten på resväskan. När jag väger den så visar vågen 20 kilo så jag har tre kilo till övers, sen går jag ner till lonbyn på hotellet för att blogga den här texten. I kväll ska vi gå ner till marinan för att kolla hur mycket folk som kollar på superbowl och jag kommer förmodligen ta en Miami Vice-drink utan alkohol.

- Ocean Surf Hotell...

- Rosa och turkosa, snyggt! 

- Tjusig...

- Volvo...

- Miami Ink...

- Lät kraftfull...

- Tar farväl...

- Lite taxibilar...

- Gyros...

- Det gör jag och hit ska jag åka snart igen...

- Miamis sämsta hotell...

4 kommentarer:

  1. Kollar ni inte omdömen på Hotels.com eller så innan ni bokar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är värt att lägga ut lite extra på Hotel speciellt i USA istället för att vara dumsnål. Risken är stor att man hamnar på ett riktigt kasst ställe annars som ni verkar ha gjort. 3+ stjärniga hotel är väl inte så jättedyra i USA oftast.

      Radera
    2. Du har så rätt. Att vara dumsnål är dumt och att jag klagar i bloggen när man varit dumsnål är ju oclså dumt :) Tack för att du läser och kommenterar :)

      Radera