måndag 26 mars 2018

Tacksam för så lite

Jag har rest genom USA några gånger och jag har sert fattiga, oftast otäckt smala, människor försöka tigga ihop pengar för att kunna överleva en dag till. Uteliggare som ligger och sover på en kartongbit, samtidigt som jag sover i en varm säng. Jag har sett fattiga aborginer när jag rest i Australien, oftast alkoholpåverkade för att kunna fly, lortiga och smutsiga. Det här har så klart påverkat mig, idag är jag oerhört tacksam över att bara ha någonstans att bo.

Att jag har ett jobb som ger mig en inkomst som, i jämförelse med alla dessa fattiga mäniskor, är en gigantisk summa med pengar. Jag har mat på bordet varje dag, jag behöver bara gå iväg till affären, för mig är det enkelt att fixa mat, för dom är det snudd på omöjligt. Till skillnad mot alla fattiga människor kan jag duscha varje dag och på så vis hålla mig borta från dom flesta baciller och infektioner. Om jag blir sjuk kan jag besöka sjukvården, en fattig människa utan försäkring får inte ens hjälp om dom är döende.

Det finns så mycket som jag är tacksam för, det är väldigt lätt att glömma bort att jag har det så jäkla bra och att svensk sjukvård fortfarande kostar så lite. Idag är jag lite extra tacksam för allt, jag är tacksam för så lite.


- Jag är tacksam för att jag har någonstans att bo

2 kommentarer:

  1. Ja eller hur så är det?ändå så gnälls det för det lilla minsta😡

    SvaraRadera