onsdag 29 augusti 2018

Podcasten Via Lascaris X2000 läggs ner

Mellan åren 2004 och 2007 sändes radiopragrammet Deluxe i kanalen P3, det blev snabbt min favorit då man gjorde sketcher som var otroligt roliga. Här kunde man höra Kaffestunden, Vetenskap Deluxe med Boggie ErikssonKulturbiten med Rutger Modin, Folköl Rydén, Leif GW Persson, Ute i skogen med Äva Torstensson och alla som lyssnade tycktes hata Snigel. När Deluxe lades ner år 2007 blev jag förkrossad, jag kunde inte förstå hur man kunde lägga ner ett så populärt program.

Fem år efter att Deluxe lades ner berättade min vän Adam om en podcast som hette Via Lascaris, jag visste knappt var en podcast var men Adam förklarade att det var Deluxe-gänget som låg bakom podcasten. Glädjen hade inga begränsningar när jag fick höra rösterna på Erik Ekstrand, Jörgen Lötgård, Fredrik Zander och Sara Young igen.

År 2015 lades podcasten ner och återigen var jag förkrossad. I två år gick jag omkring och sörjde, men så dök gänget upp med en podcast igen, den här gången med namnet Via Lascaris X2000. Varje fucking fredag dök det upp ett nytt avsnitt och glädjen var total, fram tills idag då jag nåddes av nyheten att Via Lascars X2000 läggs ner.

Hela den här dagen har varit en sorgens dag, jag har ringt Adam och beklagat mig. Jag kommer bland annat att ta med mig ”Ulf Adelsohn på liggcykel”, ”Gubb-Lyx-Speciale”, ”Ena benet på dikbänken”, ”Orgel-kärringen på Sergels Torg” och allt annat sjukt som gänget bakom Via Lascaris har spottat ur sig under alla dessa år. Idag skiter jag i tonen, tack som fan för allt. Hej då, hej då, som Erik Ekstrand skulle ha sagt. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar