torsdag 8 november 2018

Tack för allt Kolmårdens vargar

År 2007 drog jag ner till Kolmården för att få klappa deras vargar i deras stora  varghägn, efter en kort instruktion så klev jag och 19 andra människor in i hägnet. Det blev kärlek vid första ögonkastet och vargarna samlades runt mig, jag minns hur jag provade att yla för att försöka få dom att börja yla. Vargyl är det vackraste jag vet och jag lyckades, två vargar satte igång och yla. Jag kan tyvärr inte tyda vad deras yl betydde, men jag gissar på att det var ylet för att samla flocken. Jag blev så tagen att jag besöke Kolmården och vargarna igen - två år senare. 

I maj 2012 tatuerade jag en vargtass i naturlig storlek på en av mina underarmar, en symbol för att visa vart jag stod i den brinnande vargfrågan. Jag har aldrig ångrat min tatuering, snarare tvärtom. Jag älskar den och i år fick den en renovering, det lades i mer färg.

I juni samma år sker det fruktansvärda, en ensam djurskötare går in i varghägnet och vargarna attackerar och dödar henneOm jag får gissa så berodde överfallet på att vargarna tappat respekten för sin mänskliga flockledare, samma sak som hände Monique och tigrarna i tv-serien Fångarna på Fortet, men hon hade turen att klara sig med livet i behåll. Dåvarande zoologiska chef för djurparken, Mats Höggren, dömdes senare till vållande till annans död.

Trots olyckan ångrade jag inte mina två besök hos vargarna, tvärtom så ökade intresset för varg lavinartat och jag var nu desperat efter kontakt med varg. Jag började söka med ljus och lykta på nätet efter kontakt med varg och snubblade på tv-kändisen Shaun Ellis i England, ja det är samma snubbe som levde med vargar i Yellowstone. På hans hemsida fick jag reda på att han hade vargar och varghybrider och bokade man VIP-paketet så fick man en halv dag med Shaun, jag hade sett hans tv-serie The Man Who Lives with Wolves och läst hans bok om att leva med vargar så det valet var enkelt. Jag reste till England, en månad efter olyckan på Kolmården.

Förra veckan nåddes jag av nyheten om att Kolmården avlivar sina vargar, officiellt har dom blivit för gamla, för mig är det skitsnack då jag gissar på att anledningen är olyckan. Folks intresse för dessa ”mördare” har svalnat. Hela den här historien om Kolmårdens vargar upplever jag som fruktansvärt sorgligt och hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag räddat vargarna, nu är det inte så. Zeke och alla andra vargar på Kolmården, tack för allt. Vila i frid. ♥


- En av dom lyckligaste stunderna i mitt liv


- The Wolf-man Shaun Ellis och hans vackra vargar

1 kommentar:

  1. O de finns en anledning med hur jag kände igen dig efter att ha läst din blogg ett tag innan jag kom på att de va den bästa busschauffören som finns! ❤️

    SvaraRadera