fredag 25 januari 2019

Australien-resan 2019-01-25

Alice Springs, NT, Australien
Klockan 08:30 kommer lönen in på kontot så jag sätter mig ner för att betala mina räkningar, när det är gjort så köper jag en massa vatten och ger mig iväg på expedition Dehydration. Trots att det är tidigt på förmiddagen så är det otroligt varmt och det kommer bli 41° som varmast idag, jag hasar mig bort till centrum och här äter jag ägg och bacon på det McDonald’s som ligger bredvid busstationen.

Efter att ha tryckt i mig frukosten i plytet så går jag bort och väntar på bussen, det är samma trevliga förare som igår och jag betalar 20 kronor för att åka ut till den stora bensinstationen som ligger 4,5 kilometer norr om centrum.

Bensinstationen ligger precis bredvid Stuart Higway som ör den väg som går från Darwin i norr till Adelaide i söder, den är 2834 kilometer lång. Stuart Highway trafikeras av en massa lastbilar, man fraktar bland annat livsmedel och bränsle från hamnarna i Darwin och Adelaide till stora delar av Australien.

Väl framme vid bensinstationen var det lika tomt på road trains som igår, surt sa vargen! Så jag omkring som en äggsjuk varg och väntar, en söt liten Scania dyker plötsligt upp, vilket var oväntat. Sen fortsätter jag att vandra likt en varg runt het gröt, det dyker upp två road trains som jag fotar.

Jag fotar gärna alla road trains, förutom dom som fraktar levande djur. Idag stannade det just ett sånt ekipage på bensinstationen och jag kunde nästan känna deras rädsla när jag råkar se en ko i ögonen - fy fan! En del aboriginer går omkring barfota, vilket måste ha tagit årtionden att vänja sig med, jag känner fortfarande av värmen från marken genom mina skor.

Jag köper en massa vatten och varannan vattenflaska häller jag över skallen, jag vill inte bli överhettad. Det vatten som hamnar på marken dunstar overkligt fort, mina kläder luktar strykjärns-varma om ni förstår vad jag menar. Efter sex timmar får jag nog av flugorna och åker tillbaka in till centrum, här köper jag mer vätskeersättning. Sen går jag hem och duschar - kallt.

Jag och min vän Christopher pratade på Messenger igår och vi kommer att ses i morgon lördag runt lunch, på söndag kommer vi åka runt i hans bil och fota - något som jag vet att han älskar. På måndag kommer vi att dra iväg tidigt för att åka till Devil’s Marbles, ni som har läst den här nio år gamla bloggen vet att jag har varit där tidigare.

Jag gillade Devil’s Marbles och vi kommer förmodligen besöka Barrow Creek Hotel som vi gjorde sist och det kommer bli skoj. Devil’s Marbles är ställe där det ligger en hel del gigantiska stenblock, vissa av dom är så pass runda att dom ser ut som kulor som man lekte med i sin ungdom. Tack för att du besöker mig. 


- En Scania

2 kommentarer: