onsdag 30 januari 2019

Australien-resan 2019-01-30

Alice Springs, NT, Australien
Mitt mobillarm sätter igång att gnälla klockan 8, jag har fortfarande ont i halsen och min hosta som jag fick på Nya Zeeland är tillbaka. Så jag ställde tyvärr in dagens lastbilsäventyr, en kille som min vän Chatis känner skulle annats ha plockat upp mig med en lastbil idag, jag hoppas jag kan följa med honom en annan dag istället.

Idag var det inte bara jag som var krasslig, vandrarhemmets wi-fi låg nere när jag vaknade. Så för att få tag på internet blev jag tvungen att gå in till en av stans gallerior, men deras wi-fi låg också nere. Efter en stunds fundering kom jag på att turistbyrån har wi-fi så jag gick bort till dom och deras internet fungerade.

Anledningen till att jag var så angelägen att få tag på internet berodde på att jag behövde förs över mer pengar till mitt bankkort samt hyra en bil. Så jag tog och bokade mig en liten Toyota på en av stans biluthyrare, väl framme hos Thrifty som dom heter så hade jag lyckats boka en bil med fel datum.

Istället för dagens datum så hade jag valt morgondagens, jag gjorde exakt samma misstag på vandrarhemmet YMCA i Christchurch. Haha! Jag hade dock tur, dom hade en bil ledig så jag bokade den tillsammans med en full försäkring så klart, dom kör ju på fel sida här också. Fast efter mina 200 mil på Nya Zeeland så börjar det här kännas som rätt sida, man lär sig snabbt att köra på vänster sida.

Ute på parkeringen hämtade jag inte upp någon liten Toyota direkt, det blev en grym Mitsubishi Eclipse Cross LS. Ni som läst den här usla bloggen vet att jag tycker att bilar från Japan är dom bästa bilarna, förutom Ford Mustang så klart. Jag körde fem kilometer norrut för att komma till truckstopet och här ser jag en Volvo-lastbil koppla ihop en trailer, jag frågar killen som kör lastbilen om jag fick ta några kort.

Han är otroligt trevlig och vi står och pratar en ganska lång stund, sen frågar han mig om jag vill åka med en liten bit. Jag tackar ja till hans erbjudande och vi åker bort till hans chef för att hämta ett papper, det här är första gången som jag åker med i ett road train och det ör så coolt. Föraren berättar att växellådan är automat men att han alltid växlar manuellt när han ska iväg för att inte bränna kopplingen. Han älskar sin lastbil och berättar att Volvo är överlägsen i jämförelse med dom amerikanska lastbilarna som så många använder.

Jag visste redan innan att det är stor skillnad mellan dessa, många amerikanska lastbilar saknar till exempel bromsar på framaxeln. En Scania eller Volvo har, i jämförelse med dom amerikanska, mycket bättre bränsleförbrukning, bättre växellådor, bättre motorer och dom är skönare att köra. Efter en jäkla massa lastbilssnack så åker vi tillbaka till min hyrbil på truckstopet.

Här blir jag kvar i ett par timmar för att fota fler road trains, sen åker jag in till stan för att använda turistbyråns wi-fi igen. Jag har lyckats hitta en radiostation som heter Triple J som jag älskar att lyssna på, dom spelar jäkligt bra musik. Sen återvänder jag till vandrarhemmet och här somnar jag redan innan klockan 21. Tack för att du besöker mig.


- Det blir 39° varmt i Alice Springs idag



- Soluppgång



- Min hyrbil, en Mitsubishi Eclipse Cross



- Så jäkla skönt med hyrbil



- Det blev 43° som varmast idag



- Föraren av den här lastbilen älskar sin Volvo



- Ett road train lämnar Alice och kör norrut

6 kommentarer: