torsdag 31 januari 2019

Australien-resan 2019-01-31

Alice Springs, NT, Australien
Det är den sista januari idag och av den här månadens 31 dagar så har jag varit på resande fot i 25, om en vecka flyger jag hem. Jag försöker inte tänka på det, men det ligger och skvalpar i bakhuvudet lika smutsigt som en motorbåt som läcker bensin. Jag somnade snuskigt tidigt i går kväll, vilket innebar att jag vaknade tidigt. Jag kände att det inte är någon idé att försöka somna om så jag packar min ryggsäck och drar iväg i min fina hyrbil.

Trots att klockan ör fem på morgonen så är det 28° varmt ute och det är nog det som jag kommer sakna mest. För det spelar ingen roll när du kliver upp på morgonen här, det är varmt oavsett vilken tid på dygnet man är utomhus. Jag kör till Anzac Hill för att vänta på soluppgången, Anzac Hill ör en hög kulle med en fantastik utsikt. Solen går långsamt upp i öst och det är fruktansvärt vackert när solens strålar träffar bergen runt omkring Alice Springs. 

Efter att 38 miljarder flugor tuggat på mitt skin så hoppar jag in i hyrbilen och kör mot truckstopet som ligger fem kilometer utanför stan. I dag var det betydligt fler road trains som besökte truckstopet. Min favorit dök upp, men den hade bara två släp med sig, den har alltid fyra släp i vanliga fall. Enligt föraren så hade jag fel angående längden, jag har trott att den är 55 meter lång - den är 53,5.

Plötsligt dyker det upp en Scania och jag frågar föraren om jag kan ta några kort, vi snackar en stund och han är nöjd med sin Scania, han har även en Hagström-gitarr berättar han. Eftersom jag lämnar tillbaka, en av dom häftigaste hyrbilar jag kört, i dag så tankar jag bilen full och lämnar truckstopet. Jag lämnar tillbaka hyrbilen i samma skick som jag fick den, om jag hade råd så skulle jag köpa en Mitsubishi Ecplise Cross i Sverige. 

Utan bil går jag bort till Alice Springs tågstation, enligt tågtidtabellen ska tåget The Ghan lämna stan klockan 12:45. Väl framme på tågstationen ser jag det gigantiska tåget och något försenat så börjar det rulla iväg söderut mot Adelaide. Efter mötet med The Ghan gick jag hem, käkade lunch och gick tillbaka till stan. Här kollade jag runt i diverse butiker, hittade lite spelrelaterade prylar som jag vill ha.

Sen gick jag hem och på vandrarhemmet sitter några australiensare och dricker öl, dom bjuder in mig och vi snackar i flera timmar. Under kvällen drar vi till stan och vi besöker några uteställen, en av killarna heter Steve och är jäkligt rolig. Han går upp på dansgolvet själv och dansar runt tills han blir utslängd av en korkad vakt som tycker att han ör för full, så vi går till KFC och här beställer vi mat.

Jag hade en otroligt rolig kväll och det var kul att lära känna några australiensare, jag älskar deras slang. Väl hemma igen så var vandrarhemmets wi-fi fortfarande ur funktion och det beror tydligen på att man bytt internetleverantör, surt sa vargen. Tack för att du besöker mig.


- Min fina hyrbil i soluppgången



- En vacker morgon



- Ett kryp



- Road train



- Ett eldhärjat träd



- Min hyrbil



- Tåget The Ghan



- Till vänster har vi en onykter Steve



- En otroligt rolig snubbe och en oförglömlig kväll

4 kommentarer:

  1. Innan jag hann läsa under bilden ser jag att det brunnit i det trädet.
    Undra om det kommer att återhämtar sig. Ser rätt svart och bränt ut.
    Krypet ser ut som modell större Gräshoppa vi har här. Tjusiga bilder.

    Kan tala om att det är utlovat reellt med snö, det har redan börjat.
    Pratas om ett par dm på sina håll. Blåser gör det också. Vet ju att
    du är så förtjust i mängder av snö. Hahahhaaa

    Nu har du väl inte så långt kvar av din semseter. Det går alltid fort
    över, men tror du haft fina dagar-veckor med allehanda upplevelser. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog försent för det stackars trädet :(
      Hahahaha. Tack för snörapporren 😂
      Jag flyger hem 7/2 😢

      Radera