måndag 14 januari 2019

Nya Zeeland-resan 2019-01-15

#nyazeeland ##queenstown #wanaka #lakewanaka #christchurch #auckland

Queenstown, Nya Zeeland
Först och främst vill jag skicka en varg-hälsning till min vän Markus som hjälpte mig på ett eller flera sätt idag, jag är dig evigt tacksam. 

Jag lämnar ett kallt Queenstown redan klockan åtta, jag gillar verkligen stan. Queenstown sträcker sig runt en vik som heter Queenstown Bay, tyvärr är det en turistort och det märks på priset på mat och dryck. Jag knappar in staden Wanaka i min GPS och det är 10 mil mellan Queenstown och Wanaka, ganska snabbt bär det iväg uppför på serpentinvägar. 

En och annan cyklist trampar för glatta livet upp på den branta vägen, utsikten från vägen är sinnessjuk. Jag tänker att det här måste vara det vackraste stället på hela Nya Zeeland, jag blir omkörd av andra bilister eftersom jag kör sakta och ser mig omkring. Jag tror inte på det jag ser, det är som om jag kommit till himlen.

Wanaka, Nya Zeeland
Det tar nästan två timmar att köra tio mil på dom här vägarna, klockan 10 rullar jag in i staden Wanaka. Jag knappar in adressen till The Wanaka Tree och väl framme konstaterar jag att det är otroligt vackert - här också.

Jag kör vidare och jag passerat staden Albert Town, Lake Hawea och Lake Wanaka. I staden Makarora stannar jag och tankar och sen drar jag vidare, det här är små charmiga samhällen och dom består oftast av små byggnader och en bensinstation. Sen kommer jag till  Falls och här stannar jag för att fotografera ett vackert vattenfall, luften här måste vara det renaste som någonsin passerat mina lungor

Jag fortsätter norrut och på en hel del platser är broarna så smala att det inte går att mötas, man får turas om helt enkelt och man vinkar alltid till den förare som stannat för en. Jag passerar regnskog, snötäckta berg, turkosa fjordar och åkrar stora som städer. Återigen tänker jag att det hör måste ändå vara det vackraste stället på Nya Zeeland. Jag kör nästan hela tiden med sidorutan nere för att njuta av den rena luften, det händer dock att den rena luften blir utbytt mot fårskit eftersom det verkar finnas mer får än människor här.

Ett utav dom höga bergen har små vattenfall lite här och var och det är otroligt vackert. I en brant nerförsbacke ser jag en cyklist som inte är feg av sig, det går så jäkla fort och hade han ramlat på cykeln så hade han förmodligen omkommit. Sen passerar jag Bruce Bay, Jacobs River, Fox Glacier och hela tiden sitter jag och häpnas över det jag ser från den koreanska bilen som jag hyrt. Jag fortsätter och passerar städerna Franz Josef, Whataroa, Hari Hari, Toss och Hokitika. 

Greymouth, Nya Zeeland
Under kvällen börjar jag leta efter ett McDonald’s eftersom dom flesta restauranger har gratis wi-fi, i staden Greymouth hittar jag på ett pyttelitet McDonald’s. Jag köper mig en Big Mac samtidigt som jag surfar runt på hostels.com för att boka ett vandrarhem. Jag hittar på ett vandrarhem som ligger precis bakom det McDonald’s som jag besöker, så jag bokar en natt på Noahs Ark Backpackers. Idag har jag kört 529 kilometer och enligt kartan måste jag slå av på tempot nu eftersom jag ska vara i Christchurch först på måndag. Tack för att du besöker mig. 


- Serpentinväg från Queenstown



- Ja det är galet vackert



- Branta serpentinvägar 



- Dimhöljda berg



- The Wanaka Tree i staden Wanaka. Dimhöljda berg i bakgrunden



- Vackert väder och humöret är på topp



- Tröttnar aldrig på det här



- Fantail Falls



- Kolla färgen på vattnet



- En av alla enfiliga broar på Nya Zeeland



- Här fick man max köra i 15 km/h



- Sjukt vackert



- Det är galet vackert



- I ett 102 år gammalt hus bor jag i natt



- Mitt rum, tänk om det spökar



- Ägarinnans hund

6 kommentarer:

  1. Tänk på alla saktfärdiga bilister som du gormat på 🤣🤣🤣

    SvaraRadera
  2. Är det du som leker med stenarna? Nä, sånt tålamod lär inte du ha! ;-) 15 km det måste vara rena drömmen för dej att krypköra! :-) Ta det nu lugnt o tänk på att du börjar bli till åren kommen! :-) :-) :-) Stanna o njut på än fler vackra ställen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej du, sånt tålamod har inte jag, men jag försöker ta med dom i mina foton. 15 km/h är sakta. Finns faktiskt inte mycket i dom små byarna att se

      Radera
  3. Den ena bilden vackrare än den andre. Det går absolut inte att peka ut en bild
    som kunde var finare än någon annan. Vilka vägar, vilken vacker färg på vattnet,
    det går att skriva i all oändlighet hur vackert allt är där du befinner dig.
    Tänk på ålderns höst när du tittar tillbaka och minns dina resor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fruktansvärt overkligt här, svårt att ta in allt. Tur man har en kamera 😀

      Radera