söndag 10 mars 2019

Skådespelaren Jan Michael Vincent är död

Jag minns det så väl, i början på 90-talet hade vi fått kabel-tv instalerat i vår lägenhet och plötsligt hade vi tillgång till TV3. På den här tiden sände TV3 tv-serien Airwolf som handlade om en otroligt häftig attackhelikopter som flögs av Stringfellow Hawke och Dominic Santini.

Jag har varit intresserad av helikoptrar i hela mitt liv så jag föll som en kraftig fura för serien, jag började spela in varje avsnitt på VHS så att jag kunde kolla på avsnitten om och om igen. När Airwolf släpptes på DVD så köpte jag hela serien och det gjorde jag även när den släpptes på blu-ray. Få tv-serier har betytt så mycket för mig.

För några dagar sedan började det dyka upp nyheter från USA om att skådespelaren som spelat Stringfellow Hawke, Jan Michael Vincent, hade avlidit. Jan Michael Vincent blev en stor stjärna i och med Airwolf, han ska ha tjänat 200 000 dollar per avsnitt. Jan Michel Vincent hade ett fotografiskt minne, han kunde skumma igenom ett manus och sedan kunde han alla sina repliker.

Tv-serien Airwolf var en stor succé som bara varade i tre såsomger. Det hände att Jan Michael Vincent dök upp alkoholpåverkad på inspelningsplatserna, hans karriär var över när han senare började använda kokain. I en trafikolycka bröt han nacken och 2012 höll han på att dö av en infektion, han överlevde men läkarna amputerade hans högra ben.

Jan Michael Vincent dog den 10 februari på ett sjukhus i delstaten North Karolina, dödsorsaken ska ha varit hjärtstillestånd. Han blev 74 år gammal. Vila i frid.



- Jan Michael Vincent framför Airwolf.
- Foto: allthingsairwolf.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar