tisdag 30 april 2019

Tisdagen den trettionde april 2019 (Valborgsmässoafton)

Årets sista aprildag är här och jag steg upp snuskigt tidigt idag dftersom jag hade en tid hos min frisör vid åtta-tiden på natten, trött som en apa fick blev jag av med både hår och pengar. Väl hemma igen bytte jag om och gick ut för gå en mil och sen snörade jag på mig mina inlines och drog iväg en sväng på stans osopade gator, det är bra märkligt vilken tid det tar att få bort gruset i år.

Ända sedan 1700-talet så har man rest Maja, som är en majstång, på Gettorget i Falun. Jag har aldrig brytt mig om den traditionen men i år var jag på plats för att fota lite, det bjöds på fint väder och folkmusik. Sen drog jag och Veronika ner på krogen och där träffade jag en mysig tjej som heter Annika och vi hade en otroligt trevlig kväll. Tack för att du besöker mig.


- Grönt är skönt



- Skönt promenadväder



- And



- And



- Björk



- Vacker Ornäsbjörk 



- Ornösbjörk



- Majbrasa vid Falu Koppargruva



- Falun



- Grönt



- Blomma



- Maja bärs fram



- Traditionen drog folk



- Maja på Gettorget

1 kommentar:

  1. Riktigt trevlig tradition det. Har aldrig hört talas om det
    tidigare. Roligt med sådant som är lite annorlunda.
    Vackra bilder. Undra hur Maj månad ska bli med tanke på
    hur vädret har startat, snart faller det väl snö igen. :)

    SvaraRadera