måndag 29 juli 2019

Två år utan godis

Det var i början på juli, för två år sedan, som jag vaknade upp kallsvettig efter att ha drömt en mardröm om diabetes. Jag drömde nämligen om att jag hade åkt på diabetes och jag minns hur jävla jobbigt det beskedet var, när jag sedan vaknade så insåg jag att jag måste sluta med socker. Jag slutade helt med godis och glass, jag har dock fått några återfall på fikabröd under dessa två år.

Men idag äter jag i stort sett inget socker alls, jag äter LCHF och jag utesluter alltid bröd, pasta och potatis. Jag är väldigt nöjd med min vikt just nu även om jag behöver gå ner ett kilo eller två, men jag klagar inte. Det har gått två år utan godis och glass och det har varit tufft ibland, men om jag får leva ett liv utan diabetes så är det värt det.


- Två år utan godis

1 kommentar:

  1. Instämmer gällande diabetes. På grund av sjukdomar
    är jag en återkommande gäst på v-central och sjukhus.
    En dag efter provtagning, ringde mobilen, rösten säger
    du ligger på gränsen för diabetes, det kändes som jag dog
    just då. Snabbt fick jag medicinen Metformin, vilken jag
    stoppade i mig under 1,5 år. När så den tiden gått var det dags
    för ny provtagning, resultat ingen diabetes. Har gjort nytt prov
    ingen diabetes. På gränsen sas det, men herre gud varför inte
    vänta enstaka veckor och tar nytt prov, bara stoppa i en dessa
    mediciner i parti och minut.

    Jag förstår dig där. Jag äter i stort sett bara fisk i olika sorter,
    grönsaker i mängder, vatten till maten, inget godis mer än någon
    enstaka liten sak en gång i halvåret, hur kunde jag har början
    till diabetes, jo fick jag till svar, kortisonet är boven, medan
    en reumatolog säger du har för lite mg för att det ska tendera
    till diabetes, vad kom det då ifrån, kan man undra.

    Det var min fasa att dra på mig det också. Nu har jag det inte
    men det räckte för att skrämma halvt ihjäl mig. Än en gång
    jag förstår din skräck inför det.

    SvaraRadera