onsdag 26 december 2012

USA resan 2012-12-25

Stiger upp klockan 09.00 på självaste christmas day, så idag firar hela USA jul och vi har nu varit i USA i en vecka redan. Klockan 9.35 äter vi frukost och klockan 10.20 checkar vi ut från det 5 stjärniga hotellet, det har varit skönt med lite lyx men nu väntar billiga motell igen. Vi rullar ut ur Las Vegas till tonerna av "Silent Night" som spelas på radion. Vi passerar Hoover dammen, vi har inte tid för ett stopp vilket känns tråkigt. Vi är nu på väg till Grand Canyon Resort och vi kör på den ena långa raksträckan efter den andra när vi inser att vi kör på den klassiska Route 66. Hastigheten på Route 66 är 65 miles per hour, men eftersom vi är på den kända vägen så kör jag i 66 miles per hour - väldigt moget av mig.

Sen passerar vi en skylt som det står Route 66 på, vi bestämmer oss för att backa tillbaka på en väg som inte är en motorväg och där hastigheten är ganska så låg och det kommer inga bilar. När jag backat klart kommer det en polisbil med blåljusen på och ställer sig bakom våran bil. Ut kliver en manlig polis som vill se mitt körkort, jag får en muntlig varning för att jag backat på vägrenen, han vill inte ha några olyckor idag säger han. Polismannen är faktiskt väldigt trevlig och efter han gett mig tillbaka körkortet så frågar han vart vi är på väg, han säger att vi har kört fel. Han släpper oss och vi kör vidare, vi hade kört åt fel håll i nästan en timme så jag är glad att han stoppade oss.

Nu är det dags att flytta fram klockan en timme närmare Sverige då vi är i Arizona. Klockan 17.00 är vi framme vid Grand Canyon Resort, som ligger ute i ödemarken, vi har till och med kört på en stund på grusväg för att komma ut hit. I ett stort vitt tält handlar jag en mugg som det står Route 66 på och vi får tips på var vi kan bo i natt, vi åker nästan på en gång för att leta efter motellet. Efter att vi kört fel, som vanligt, så kommer vi fram till motellet som ligger i Meadview i Arizona.

Här checkar vi in klockan 18.50 och efter att vi ställt in våra väskor på rummet så åker vi till den lokala puben som heter Fishermans Landing Bar, här sitter byns invånare och dricker och jag känner mig malplacerad, men det går bra, damen bakom disken är trevlig. Vi beställer in mat när klockan är 19.30 och jag tar strips med chickenwings som ser mer ut som kycklingklubbor.

Jag tänker på allt vi har varit med om idag, vi har kört (fel) på fantastiska Route 66, vi har blivit stoppade av polisen på Route 66 och vi (jag) har kört 66 mph på Route 66, jag är så otroligt glad och lycklig över att vi fick köra på den. Klockan är snart 22.30 och jag ska snart sova, i morgon åker vi här ifrån och vår road trip går nu österut mot Dallas.




Vi checkar ut från vårt hotell i Vegas



Här är vi



Otroligt vackert



Det kryllar av dessa nos-volvosar



Stora lastbilar



Tågset med tre lok fram och två bak



Vi åker på historiska Route 66



Resans höjdpunkt, det här är något jag aldrig glömmer



Vilda kor på grusvägen



1. Motorn har varit på i 39 timmar
2. Vi har använt 211 liter bensin
3. Vi har kört 235 mil
4. Hon drar 0,89 just nu



Motellrummet

4 kommentarer: