fredag 21 december 2012

USA resan 2012-12-21

Uppstigning klockan 06.00, helvete vad tidigt, är vi inte på semester? Vi ligger tyvärr efter i schemat och jag känner mig stressad - och nervös. Stället som vi sovit på i natt ligger någonstans mellan San Francisco och Los Angeles. Klockan 07.50 äter vi frukost, jag provar pannkakor med blueberry-sylt för ovanlighetens skull. Det smakade så där så jag hällde på lite lönnsirap, jag gissar att det kommer göra mig lönnfet.

Klockan 08.15 hoppar den törstiga sexan i vår Mustang igång och vi är på väg i den småkyliga morgonluften. Vi åker fortfarande på Highway 1, som måste vara världens vackraste kustväg. Vägen slingrar sig längs kusten som vi har på höger sida, medans den andra sidan bjuder på höga berg eller på kullar med kor som står och betar. Vi har passerat milslånga vinodlingar, vinbuskarna står prydligt odlade på rad och att försöka beskriva vad vi sett idag är omöjligt, så jag låter bli.

Att resa på det här viset som vi gör är helt fantastiskt, visst man ser bara motorväg, men ser man något vackert längs vägen är det bara att stanna. Den här road tripen kommer jag sent att glömma, har redan sett så mycket och ibland blir det svårt att ta in. Plötsligt dyker det upp en gammal goding på radion och som gör att man kommer minnas den här resan varje gång man hör den låten. Idag var det Garry Raffert - Baker Street och Norman Greenbaum - Spirit In The Sky

Klockan är 12.45 när vi hittar en kina-restaurang som vi lunchar på, det blir biff med ris - idag också. Klockan är runt 15.10 när vi så sakta rullar in i Los Angeles, vi petar in Griffith Observatory i GPS'en. Klockan 15.40 kommer vi upp till observatoriet som ligger högt ovanför L.A. och som bjuder på en fantastisk utsikt över änglarnas stad, man ser till och med Hollywood skylten om man tittar noga. Klockan är 16.30 när vi parkerar våran fina hyrbil nedanför det runda höghuset som heter Capitol Building för att gå på trottoaren Walk of fame. Här hittar vi stjärnorna med namnen Larry Hagman, Kirk Douglas, Shakira och Frank Sinatra på.

Efter det går vi och tar en fika på Starbucks, inte för att vi är sugna på fika, utan för att få gratis WiFi så vi kan boka boende här. Vi hittar ett motell som ligger strax utanför stan och som heter Sea Rock Inn där en natt kostar 72 $ / 483 Kronor, vilket blir 160 kronor per skalle, vilket jag tycker är skitbilligt med tanke på att vi är i LA.

Klockan är 17.40 innan vi hittar till Motellet, vi checkar in och sen går vi bort till en Seven Eleven butik, sen blir tjejerna hungriga så vi går till en McDonalds restaurang. När vi kommer tillbaka till rummet börjar vi planera, jag upptäcker till min glädje att vi ligger 2 dagar före tids-schemat så vi bokar en natt till på detta motell. På det viset har vi hela morgon dagen på oss att göra LA och på söndag morgon åker vi vidare till Las Vegas. Jag har alltså oroat mig - i onödan. Haha!



Här sov vi i natt mellan SF och LA



Letar efter toa - inte det lättaste



Biff - igen



Så vackert



Cola-lastbil



På väg till LA och vi är på rätt väg ocskå.
Undrar hur det gick till.



Tack vare att jag kört eco-driving och att vi kör på
motorväg har vi lyckats får ner förbrukningen till 0,92.
Men bilen är ett som ett otyglat monster, ett lätt tryck
på gasen och man pressas bakåt samtidigt som motorhuven
reser sig. Bra vid omkörningar :)



Vi har tagit oss från San Francisco till Los Angeles



Vi är på Walk of Fame



Fika på Starbucks. I Love Starbucks!



Billigt boende i LA



Dagens garv: Den sköna snubben har kopplat in
sin elektriska skrivmaskin på Starbucks.



Skönheten parkerad vid LA Capitol Building



Fruktansvärt vackert, svårt att få med allt på bild



Slut för idag

8 kommentarer:

  1. Undra vem som lagt detta straffschema! Kan väl aldrig vara du som som planerat!? Tat lugnt o skaffa dej inte en infarkt på semestern! Du är nu medelålders!! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jo det är jag som planerat det :( Vi tar det lugnare nu. Jag medelålders? Aldrig :)

      Radera
    2. Haha...jag vet när du e född! Så mej lurar du inte!

      Radera
  2. Ta det lugnt grabben...andas. ;) NI fixar detta

    SvaraRadera
  3. Älskar dina exakta tidsangivelser :) Superkul att få följa ditt äventyr. Du är supertuff som drar iväg på dessa expeditioner. Förresten, du som sysslar med parkour och är lite småbusig, kan du inte smyga ut efter nattens skymning och vända upp och ner på hollywood-skylten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo mina tidsangivelser är mycket exakta, precis som mina tider i mitt jobb ;) Vända upp och ner på Hollywoodskylten? Hahahahahahaha! Nej polisen är stenhårda här, jag är rädd för dem :(

      Radera