lördag 29 december 2012

USA resan 2012-12-28

Vi hade ställt klockan på 07.00 idag, det var bara jag som gick upp så jag gick ut och fotade lite amerikanska lastbilar som stod på ett truckstop ett stenkasst bakom vårt motell. Jag hade tur, för jag var på jakt efter Volvolastbilar och jag hittade två, varav en var jättefin med amerikanska flaggan på sidan. Går sen tillbaka till motellet i den kalla morgonluften, jag tippar på att det är nollgradigt, för framrutan på Mustangen är täkt med tunn is.

Det är kallt på nätterna här, det kan vara 15 plusgrader mitt på dagen för att sen på natten bli svinkallt. Det finns en värmare att starta, men eftersom vi är två (tjejerna) mot en (mig) så ska den vara av. Klockan 8.10 är jag tillbaka på motellet och tjejerna är klara så vi åker till det truckstoppet jag nyss varit och fota på, det visar sig heta Deming Truck Terminal and Road Forks Truck Stop och jag tar pannkakor till frukost - igen.

Klockan är ganska precis 09.00 när vi sakta kör ut från den lilla byhålan Deming, New Mexico, i den iskalla Mustangen, vi har nu 120 mil till Dallas framför oss. Vi fortsätter köra på samma väg som igår, nämligen Interstate 10 East. Vi lämnar New Mexico bakom oss och kör in i delstaten Texas när klockan slår 10.15 och vi vrider nu fram klockan ytterligare en timme närmare Sverige till 11.15. Samtidigt som vi rullar in i Texas så höjs den högsta tillåtna hastigheten på motorväg från 75 miles per hour till 80 (128,7 km per timme)

Efter någon timme så blinkar det en massa gula lampor vid vägen och det verkar vara någon slags kontroll längre fram, klockan 12.50 stoppar en kvinna oss och frågar om vi är amerikanska medborgare, vilket vi inte är så vi får vackert parkera bilen och visa både pass och inresetillstånd. Allt verkar vara grönt och vi får åka vidare - puh!

Klockan är 13.20 när det är dags att äta lunch, vi befinner oss i staden Van Horn, Texas och på restaurangen The Grill at Chevron Truck Stop och jag överaskar magen med fajitas för 12 dollar (80 kronor) Sen åker vi hela dagen för att sen komma fram till staden Cisco, Texas, vi hittar motellet Americas Best Value Inn och här checkar vi in när klockan är 20.40. Vi behöver lite mat så vi ringer efter pizza och den kommer levererad när klockan blivit 21.10. Det blir en minipizza och en läsk för 5,50 dollar (35 kronor)

Idag har amerikansk radio bjudit på Rihanna - "Diamonds" och The Script feat Will.i.am - "Hall of Fame". Fast det är klart, jag lyssnar fortfarande på Little Big Town - "Tornado" på repeat.

Jag har noterat några fraser som man använder här nere. Så fort du handlar eller checkar in så frågar personal bakom disken: "Hello, how are you today?" och när man är klar säger dom: "Have a nice day" eller "Have a nice one". Något jag har hört nu vid juletid är: "Happy holiday" Man är fruktansvärt trevlig mot varandra här nere, man säger hellre "Im sorry" eller "Excuse me" en gång för mycket är för lite. Varför kan inte vi svenskar vara så här trevliga för?




Iskall bil, inte okej



What a beauty! (Trots att det är skräpvolvo)



Mer lastbilar



Älsklingen är skitig efter all körning i snö och salt.
Jag skäms, jag ska tvätta henne i Dallas.



Lortgrisen får vänta medans vi handlar



Dollar General Store i staden Van Horn, Texas
Här köpte jag huvtröjor för 100 kronor styck



Shit vad jag kommer sakna den här bilen



Något fet bärgare då!



Julpyntad kylare



Så snygg



Har eget rum i natt, värmaren står på max och
jag gissar att det är 25 plus inne - äntligen!



I USA är storleken smal otroligt stort, så jag
ringde och beställde en pizza i storlek smal,
ja då var smal helt plötsligt jävligt smal.
Jag fattar ingenting!



Dags för dagens statistik:
1. Motorn har varit igång i 63 timmar
2. Vi har använt 386 liter bensin
3. Vi har kört 453 mil
4. Mustangen drar 0,85 liter milen just nu
Jag har räknat på hur mycket det har kostat
oss i bensinpengar och just nu är vi uppe
i 311 dollar (2084 kronor)
(694 kronor per skalle)



God natt från staden Cisco, Texas.



Vi har idag kört 96 mil och vi kommer att
komma fram till Dallas i morgon om Gud vill.
(Klicka på bilden för att förstora)

4 kommentarer:

  1. Jag undrar fortfarande vart alla sevärdheter är?? Åker ni bara? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr blir det bara att åka nu. Jag har dock lite privata bilder som kommer upp på fb när jag kommer hem. Jag hoppas på mer sevärdheter i New York. KRAM & GOTT NYTT ÅR!

      Radera
  2. Började bli allvarligt orolig över dej...när du skulle se på lastbilar och hoppades få se en VOLVO! Men det var lite lugnande att läsa texten under bilderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja man kan ju börja undra. Men nosbil är alltid en nosbil :)

      Radera