söndag 6 januari 2013

USA resan 2013-01-05

Idag slog jag upp mina svenska ögon klockan 10. Var tydligen trött idag och ute är det lite halvmulet. Tjejerna går samtidigt som jag vaknar, dom ska ta en turistbuss till Miami Beach och jag skyndar mig och gör mig i ordning och knatar efter. Jag vill också till Miami Beach, men av en annan anledning. Husen borta vid Miami Beach är helt enastående vackra så stället för att bada som tjejerna tänker göra så ska jag gå och fota hus. Klockan elva går bussen mot vår destination och vi får lurar så att vi kan lyssna på guiden. Det första guiden säger är att här nere i hamnen hade Sonny i Miami Vice sin segelbåt och aligatorn Elvis.

Efter att vi åkt omkring på bussen i över en timme så kliver vi av när klockan är 12.15. Vi åkte med för långt, helt otroligt. Jag säger hej då till tjejerna och sätter igång med att fota husen. Klockan 14.50 hittar jag ett Starbucks och jag tar en tio minuters paus. Vid 17 tiden går solen ner och det blir ganska så mörkt och jag fortsätter att fota hus, men nu tar jag och fotar alla hus med neonljus. Jag är ute hus med turkosa eller rosa och jag hittar några. Sju timmar efter det att jag klev av bussen så ropar jag på en taxi (klockan 19.15) som stannar och jag hoppar in och fötterna värker, ryggen värker och jag vill hem och vila.

Tyvärr ser jag några skyskrapor med fint ljus på så jag ber att få hoppa av tidigare och jag går omkring och fotar, jag går i skumma kvarter och på mörka gator. Men jag känner mig aldrig rädd trots att folk går omkring och är höga som hus och knappt kan gå, eller går omkring och pratar för sig själva eller kallar mig för broder. Miami är min nya favoritstad, det tog bara någon timme att inse det när vi kom hit den sista december. Just nu funderar jag på att åka tillbaka hit redan om ett år eller om jag tar det om två år. Jag är så kär i stan.

Klockan 20.30 sitter jag på Starbucks nere i hamnen och den trevliga kassörskan Ashley säger att hon känner igen mig på vargtatueringen. Hon är verkligen jättetrevlig mot allt och alla och hon jobbar jämt. Nu är klockan 22 och dom stänger snart så jag ska ta och gå tillbaka till hotellet. I morgon är sista dagen i Miami och det känns fruktansvärt ledsamt måste jag säga. Igår gjorde vi oss av med bilen och nu har vi bara en dag kvar i staden nummer ett, det är jobbigt nu.

Jag lämnar Starbucks strax efter 22 och går mot hotellet, nere på scenen vid hamnen är det ett band som uppträder och jag vänder och går ner och ställer mig och lyssnar. Dom är riktigt bra och här står jag i nästan två timmar innan jag kommer hem. Nu ska jag sova, ska upp tidigt i morgon och ta reda på värmen och solen.




Ha! Jag visst väl att Miami är paradiset



Ser ut som en gammal fångtransport-buss



En gammal brandbil, en Ford F-750



En gammal bil



Klassiska The Colony Hotell på Ocean Road



Hittade ett gammalt hotell som tyvärr ska rivas



Buss



Kolla in det här hotellet.
Så mycket Miami Vice som det bara går



Gång och cykelbana längs stranden



Växtlighet



Club Madonna



Lastbil


Firetruck



En gammal bil



Turkosa och rosa hus



Bytte färg hela tiden

2 kommentarer:

  1. Det är så kul att se alla dina bilder! Det märks att du är lika förtrollad och förälskad som jag är i USA.Det finns nog inget bättre land!
    Njut nu den sista tiden innan du ska åka hem till skittråkiga Sverige ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skittråkiga Sverige. Där sa du något. Vilket skitland vi bor i. USA är 100 gånger bättre, om man inte räknar med alla uteliggare då, eller dom som är tvungna att ha 2 heltidsjobb! I love USA!

      Radera