tisdag 1 januari 2013

USA resan 2013-01-01

Det är dags att kliva upp när klockan är 09.00 och fyrtiofem minuter senare sitter jag och Sofia i hotellets matsal och äter frukost. Efter det tar jag och hämtar kameran och jag och Sofia tar och går runt lite i hamnområdet här i Miami Downtown. Sara är riktigt sjuk och nerbäddad, hon blir hemma hela dagen.

Jag tänkte besöka en speciell plats som förekommer rätt ofta i den gamla tv-serien Miami Vice från 80-talet. Platsen ligger bara ett stenkasst från hotellet, vilket jag inte visste när vi bokade hotellet så snacka om tur. Med hjälp av några gamla internetbilder från tv-serien lyckas jag till slut ta mig till rätt pir när klockan är 11.30. Det har tillkommit några skyskrapor sedan 80-talet, men dom som var med i serien står i alla fall kvar. Piren är dock låst så jag tar några foton utanför dörren och sedan går vi upp på en bro som ligger bakom piren och tar några foton. Det känns helt sjukt att stå här då jag är ett stort fan av serien, man kan nästan höra: Freeze! Miami Vice!"

Vi fortsätter fota stan och sen åker Sofia och jag med i stans monorail, som är helt gratis och vi råkar åka för långt - så klart! Vi blir tvungna att gå minst en halvtimme och klockan 14.30 är vi äntligen tillbaka på hotellrummet. Klockan 15.15 träffar jag på en hemlös man från Oklahoma som ger mig hans livs historia och han frågar var jag kommer ifrån. När jag svarar Sweden så skiner han upp, han kände en tjej från Sverige som hette Inga, hon var tydligen väldigt vacker. Han säger att han är väldigt hungrig, jag ger han 20 dollar som jag antar går till droger - tyvärr!

Klockan 19.55 är jag och Sofia på en chinarestaurang, vi tar Mongolian biff. Det var jättegott, ja allt utom läsken då. Jag väljer Cola Light och när vi får in drickan så luktar det klorin. USA har uselt dricksvatten så dom tillsätter massor av klor för att få det rent och när restaurangerna tappar upp colan så tillsätts dricksvattnet och colan smakar klor. Riktigt äckligt! (Jo jag dricker läsk igen - tyvärr.) Efter maten går Sofia tillbaka till hotellet och jag går på fotosafari, jag älskar skyskrapor - nattetid. Klockan slår 22.50 när jag sätter i plaskortet som fungerar som nyckel till vårt hotellrum. Jag kollar runt lite på Facebook och sen går jag och sover.




Några av Miami's skyskrapor



Amerikansk brevlåda



Marknadstråk nere i hamnen



Mera skyskrapor



Mongolian biff



Museum tror vi detta är



Skyskrapor nattetid är enkelt att fota,
men det blir så bra med långsam slutare.



Gillar denna som det är hål rakt igenom

2 kommentarer:

  1. Sonnys rep. och svets? Inte visste jag att han har båt liggandes vid Miami vice hamnen. Mäktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha! Jo dom fick råd med det efter att dom fakturerat dig :O

      Radera