måndag 26 januari 2015

USA-resan 2015-01-25

Arlington, Texas
Jag vaknar klockan 07:34 av att kylskåpet på rummet börjar väsnas, det låter som om det skulle avfyra sig själv och lägga sig i omloppsbana runt månen. Jag kliver upp och slår till det och då tystnar det, Kim vaknade också av kylskåpet och undrar ved det var frågan om. Vi har bott i Arlington som ligger sydväster om Dallas, Texas och här är det åtta plusgrader på morgonen vilket är skönt. No more minusgrader nu tack! Vi packar ihop våra saker och lägger dom i bilen, vi startar upp den skitiga bilen och lämnar hotellet när klockan är 09:25.

Outlet-butik 
Vi har satt sikte på en outlet-butik utanför stan och dit kommer vi klockan 09:45, tyvärr hade dom inte öppnat ännu så vi åker iväg för att äta frukost på McDonalds och det gör vi när klockan är 09.50. Efter frukosten åker vi tillbaka till outlet-butikerna för att kolla om dom öppnat, men det var fortfarande stängt. Det är ju trots allt söndag så Kim och jag bestämmer oss för att knappa in Southfork Ranch i vår GPS. 

Dallas
Southfork Ranch är den ranch som tv-serien Dallas spelades in på och jag såg ju tv-serien när jag var ung. Dallas började sändas på svensk tv fredagen den 30 januari 1981 och avslutades 18 december 1993 enligt Wikipedia, jag minns att jag satt ofta bänkad med min mor på fredagskvällarna för att se JR, Bobby, Sue-Ellen, Pamela och alla dom andra i Dallas. Att besöka Southfork var från början bara en kul idé men Kim och jag tyckte det skulle vara roligt att göra det nu när vi ändå var här.

Biltvätt
När vi är på väg ut till Southfork så hittar jag på en biltvätt efter vägen när klockan är 11:20, jag har letat i flera dagar efter en utan resultat. Nu var det här ingen biltvätt som man tvättar för hand utan en äkta amerikansk biltvätt, jag frågar killarna framför tvätthallen om det gick att tvätta en kabriolett i biltvätten. Jag var lite orolig för att taket skulle få missfärgningar av schampot eller av avfettningen, det skulle inte vara några problem så vi rullar fram och kör in vänster hjul i en metall-skena som löper längs hela hallen. Jag lägger i neutral och bilen börjar nu sakta ta sig fram genom vatten, schampo och silkeslena borstar och i slutet av processen blåser kraftiga fläktar vår bil torr. Bilen är nu så ren och blank att man kan spegla sig i den och nu känns det bra.

Southfork Ranch
När klockan är 11:40 kommer vi fram till huset Southfork, vi tar oss in på den parkering som ligger ett stenkast från ranchen då resten av området är avspärrat. Vi går in i souvenir-butiken där jag köper två t-shirts med JR Ewing tryck på, en till mig och en till min mor. Sen betalar vi 15 dollar var för inträdet på Southfork och när klockan är 12:30 kommer en minibuss och hämtar upp oss och när vi åker från baksidan av souvenirbutiken fram till Southfork så får vi lite historier berättade för oss av en guide. Guiden berättar att Sue-Ellen (tror det var hon) råkade nämna adressen ut till Southfork i någon intervju och efter avslöjandet om var platsen låg så vallfärdade folk ut till ranchen och snodde posten ur brevlådan eller badade i den pool som ligger på baksidan. Mannen som ägde ranchen fick då nog och sålde Southfork till filmbolaget för sju miljoner dollar, mannen hade tidigare låtit filmbolaget spela in där mot betalning.

Inne på Southfork
Minibussen stannar till på baksidan av Southfork och vi passerar det bord som står ute intill huset och som familjen Ewing ofta satt och åt frukost vid. Vi kommer sedan in till ett rum med en massa stolar där vi slår oss ner och får reda på en massa annat om tv-serien. Sen tar guiden oss vidare genom huset, vi passerar matsalen, köket, vardagsrummet med JRs bardisk. Sedan kommer vi fram till en svartmålad korridor där dom hade återskapat scenen/rummet där JR sköts i Mexico på ett hotellrum i den nya tv-serien av Dallas som sändes 2012-2014. Sen får vi gå upp på övervåningen där vi kliver rakt in i JR och Sue-Ellens sovrum och vi går vidare in i deras badrum och bastu.

Framsidan
När den guidade turen var slut fick man ströva fritt utomhus, jag tog några kort på framsidan och baksidan av huset samt på den uppfart som leder fram till Southfork. Uppfarten var ganska kort och inte alls så där lång som den var i tv-serien. Guiden förklarade att när man gjorde scenerna på den långa uppfarten fick bilen först åka en bit, sen lät man bilen backa tillbaka en bit och sedan filmade man när bilen åkte fram igen och på så vis verkade uppfarten vara betydligt längre. Ett annat fusk var den gigantiska pool som ligger på baksidan av Southfork, poolen är jätteliten och för att få den lika stor som den är i tv-serien använde man sig av speglar.

Mot Houston
Jag och Kim hoppar in i vår nytvättade bil och vi lämnar Southfork klockan 13.45, jag sitter sedan resten av dagen och nynnar på signaturmelodin till Dallas. En kvart senare äter vi mat på Jack in the Box och sedan åker vi mot Houston, klockan 17:30 stiger vi in på ett Starbucks för en fika och för att låna gratis wi-fi, vi tar och bokar ett motell i Conroe, Texas som heter Motell 6 och som ligger norr om Houston. Vi har nu cirka sju mil till Houston i morgon där vi ska leta efter outlet-butiker. Vi får hoppas att det blir Houston we have no problem i morgon. Tack för att du läser...

- Dallas fräna motorvägar...

- En amerikansk biltvätt...

- Entrén till Southfork Ranch var avstängd pga vägarbete...

- Älsklingen ren på Southforks parkering...

- Inne på souvenirbutiken... 

- Larrys stol på museet... 

- Matsalen på Southfork...

- Köket på Southfork...

- Hallen på Southfork...

- Vardagsrummet på Southfork...

- Matsalen igen...

- Bobbys och Pamelas sovrum på Soutfork...

- Vardagsrummet på Southfork...

- Verandan på Soutfork...

- Poolen på baksidan av Southfork...

- JR och Sue-Ellens sovrum på övervåningen...

- Framsidan av Southfork...

- Den "långa" uppfarten från Southfork...

- Vi satte full galopp mot Houston, se vad hon blänker... 

- Motell 6 i Conroe, inget jag rekomenderar...

- Vi är på väg från Dallas till Houston och New Orleans...

4 kommentarer:

  1. Tröja med JR - det vill jag också ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej va synd. Hade jag vetat det hade jag handlat en åt dig :)

      Radera
  2. Vad var det för fel på Motel 6 i Conroe då? Var det torra doughnuts i lobbyn? ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAHAHA! Nej det var folk som skrek och slog i dörrarna under hela natten. Rummet var ostädat och ett godståg tutade hela natten :(

      Radera