lördag 30 juni 2018

Min resplan för Australien och Nya Zeeland

Jag har besökt Australien tre gånger och under dessa tre resor har jag besökt Sydney, Melbourne, Alice Springs, Perth, Darwin och Adelaide. Den här gången kommer jag att besöka Melbourne enbart för att hälsa på mina vänner Daniel och Eva och jag kommer att flyga till Alice Springs för att hälsa på min vän Christopher och för att fota road trains, jag älskar verkligen Australiens lastbilar som är 50-55 meter långa. Efter Alice Springs kommer jag ta flyget till Sydney för att därifrån flyga över till Auckland på Nya Zeeland och på Auckland kommer jag hyra bil och köra ner till Christchurch, från Christchurch tar jag flyget hem till kalla Sverige. Så här ser resplanen ut just nu och jag hoppas att jag lyckas spara ihop så mycket pengar som jag behöver.

Arlanda - Melbourne - Alice Springs - Sydney - Auckland - Christchurch - Arlanda

- Jag älskar Alice Springs

Lördagen den trettionde juni 2018

Jag var verkligen inte uppe med tuppen idag, jag borde verkligen skämmas som sover så mycket som jag gör just nu. Efter att ha klivit upp ur sängen så gick jag ut och mötte ett gäng med Pokémon Go-spelare, vi körde ett par raider tillsammans. Jag och min vän Daniel, som bor i Melbourne, har mailat till varandra i några dagarna nu och det är så roligt att vi kan ha kontakt med varandra.

Sen tog jag en promenad bort till krogen The Kings Arms för att ta adjö av Sara som gör sin sista dag idag, plötsligt kommer min vän Jonas in på krogen och vi snackar en bra stund innan jag knatar hem för att förbereda mig inför ett nattpass i Scanian. Vid midnatt tog jag farväl av juni, juli är redan här och jag får nästan panik över hur fort sommarmånaderna går. Tack för att du besöker mig. ♥

- Fint väder i Falun - men kallt

- En av Faluns märkliga konstverk

- Ska bli grafitti misstänker jag

- Blommor

- Vackra Kopparbergs kyrka

- Roliga Sara på The Kings Arms gör sin sista dag idag

fredag 29 juni 2018

Fredagen den tjugonionde juni 2018

Precis som igår började jag dagen med att gå en mil, idag var det betydligt svalare ute, vindarna och luften påminde mer om september än om juni. Under min promenad lyssnade jag på en pod om att spara pengar, jag tycker själv att jag är rätt duktig på att soara men jag äter ute ofta. I dag lyckades jag hålla mig borta från alla restauranger och hämtmat, jag måste sluta äta ute helt om jag ska ta mig till Australien och Nya Zeeland i januari nästa år.

Väl hemma slog jag ner rumpan i min soffa och jag spelade Metal Gear Solid: The Phontom Pain i flera timmar, sen kallade tvättstugan på mig och under tiden som maskinerna tuggade på mina skitiga kläder så gick jag ner på stan för att köpa två kiloköttfärs, taco-krydda, kokosgrädde, chili och ingefära. Sen satte jag igång med att göra storkok av det jag hade handlat och på kvällen drog jag ner på krogen The Kings Arms för att ta adjö av Sara som jobbar där, hon gör sin sista dag i morgon. Jag kommer att sakna hemne. Tack för att du besöker mig. ♥

- Se där, en ny Scania

- Vinden kändes som höstvindar

- Kallt i Falun idag

- Inget badväder idag

- Blommor

- Krumelur

- Ständigt denna tvättstuga

- Kokosgrädde, chili och ingefära kokades ihop med taco-kryddad köttfärs

- Det blev 24 matlådor, vilket är matlådor för över tre veckor

- Saras sista karaoke på The Kings Arms, här med Tommy från Sabaton

torsdag 28 juni 2018

Torsdagen den tjugoåttonde juni 2018

Jag har i flera dagar lyssnat på flera poddar där Helena Olmås har varit gäst, Helena har nämligen vandrat från norr till söder på Nya Zeeland och hon inspirerar mig otroligt mycket. Just nu är jag inne på att hyra bil i Auckland på Nya Zeeland och köra hela vägen ner till sydön, jag hade också tänkt besöka hobbit-byn som ligger söder om Auckland.

Idag gick jag ut och tog en promenad, ute var det 28 grader varmt men kvavt. Promenaden var jobbig men nyttig, i Alice Springs kan det vara över 40 grader varmt i januari. Den en mil långa promenaden tog nästan två timmar, sen lagade jag lite mat och pantade burkar som jag fått på jobbet. Pengarna för burkarna la jag i min tomma sparbössa, jag ska spara pengarna till min resa. På tal om pengar så fick jag tillbaka 1100 kronor från hotellet i Miami som jag skulle ha bott på i oktober, jag avbokade ju hotellet och pengarna var en bokningsavgift, dom pengarna hamnade så klart på sparkontot.

Idag har jag lyckats med att inte köpa någon läsk, jag dricker två liter läsk om dagen och det kostar en jäkla massa pengar. Jag ska försöka låta bli läsken nu, men det kommer att bli svårt. Resten av kvällen slog jag ner röven i min soffa för att spela Grand Theft Auto V: Online tillsammans med Adam. Tack för att du besöker mig. ♥

- Varmt men kvavt

- Falun bjöd på sol och värme

- Skogen liknar mer en djungel

- Blommor och bin

- Falun bjöd också på starka vindar idag

- Resia har flygbiljetter till Australien för 10 200 kr - vilket är billigt

onsdag 27 juni 2018

Onsdagen den tjugosjunde juni 2018

I morse meddelade jag Daniel och Eva i Melbourne att jag kommer och hälsar på dom i januari, det ska bli så kul att se dom igen. Sen hörde jag av mig till Christopher i Alice Springs, det visade sig att han hade slutat jobba som chef på bensinstationen, han jobbade dock kvar i kassan. Jag känner mig så taggad att åka till Australien igen och nu måste jag ju verkligen börja spara pengar eftersom jag har sagt att jag kommer. Jag har börjat kolla runt på nätet efter flygbiljetter till landet Down Under och den kostar runt elva tusen  kronor, sen måste jag köpa två biljetter med inrikesflyg och dom ligger på två tusen styck. Redan om en månad planerar jag att köpa flygbiljetten och det känns så kul, sist jag besökte Australien var i januari 2016.

Jag hann dra ut och åka lite inlines innan jobbet idag, det bästa med att jobba kvällar och nätter är att jag hinner vara ute och njuta av solen. Jag har ju ingen semester den här sommaren så då gäller det att ta vara på varje ledig tid jag har. Jag är ledig torsdag och fredag den här veckan och det känns skönt, jag ska försöka vara utomhus så mycket det bara går och sen måste jag göra storkok är det tänkt, måste ju spara pengar. Under kvällen spelade tydligen fotboll mot Mexico, Sverige vann med 3-0 och jag som hatar sport fattar ingenting. Tack för att du besöker mig. ♥

- Melbourne, Australien

- Ett femtiofem meter långt road train i Alice Springs

- Inlinessäsongen 2018 har varit mycket bra

tisdag 26 juni 2018

Tisdagen den tjugosjätte juni 2018

I går bestämde jag ju mig för att försöka få ihop pengar till att kunna resa till Australien och Nya Zeeland i mitten på januari, idag har jag inte kunna tänka på något annat. På eftermiddagen tog jag och avbokade resan till Miami som jag skulle göra den den 16 oktober, det här innebär att jag måste jobba fram till januari. Jag har en vän i Spanien som vill att jag kommer ner och hälsar på, jag skulle kunna dra dit i oktober i en vecka, jag får bo gratis så det behöver inte bli dyrt. Nu håller jag tummarna att jag lyckas komma iväg till Australien och Nya Zeeland.

- Sex månader kvar till semestern - kanske

måndag 25 juni 2018

Vill lämna Sverige för gott

Jag och min vän Adam brukar snacka om att vi drömmer om att få jobba med något som innebär att man måste resa och då snackar vi inte inrikes. Men för min del stannar det inte där, för jag vill lämna Sverige, lämna det här sjunkande skeppet. Ta adjö av landet vars statsskuld nu är uppe i över ett tusen miljarder, landet som inte har några pengar. Det värsta med Sverige är ändå klimatet, varje sommar drömmer vi svenskar om en fin sommar-semester. Jag kan få ångest bara jag tänker på vilket lotteri det är, när hade vi svenskar en fin sommar sist? Jag vill lämna Sverige för gott, jag vill tömma lägenheten och känna att jag aldrig mer kommer sätta min fot i det här landet. Borta bra men hemma sämst.

- 10 månader vinter och 2 månader sommar i Sverige

Drömmer om Nya Zeeland

Jag satt på jobbet idag och kollade in flygbiljetter till Nya Zeeland, jag började göra upp en budget samtidigt som jag kollade mitt sparkonto. Det ser faktiskt ut som att jag kan resa till Nya Zeeland redan i januari nästa år, men då måste jag sluta att äta ute och jag måste sluta handla en massa saker som jag inte behöver. Min plan är att först flyga till Melbourne, Australien och hälsa på mina vänner Daniel och Eva, för att sedan flyga upp till Alice Springs för att hälsa på min vän Christopher. Sen ta flyget ner till Sydney för att sedan flyga över till Auckland som ligger på den norra ön, där tänkte jag besöka Hobbit-byn och sen ta flyger ner till sydön. Något mer har jag inte inplanerat just nu, jag måste dock vänta till oktober innan jag kan se om jag lyckats spara ihop så mycket pengar.

- Kommer jag iväg till Australien och Nya Zeeland i januari nästa år?

torsdag 21 juni 2018

Torsdagen den tjugoförsta juni 2018

Den svenska skit-sommaren fortsätter dag ut och dag in och det verkar vara hugget i sten att det ska vara kallt och regnigt på självaste midsommarafton. På tal om midsommarafton så vänder det i morgon, vi går mot mörkare tider även om det kommer ta tid. Vi bor i ett jävla skitland helt enkelt, jag önskar att man kunde såga loss Sverige och få landet att driva ner till Spanien vars temperatur konstant ligger på 30 grader under sommaren. Idag hann jag spela lite Grand Theft Auto V: Online innan det var dags att hoppa i mina fula arbetskläder och på tal om midsommar, igen, så gick det fan inte att ta sig fram i trafiken. Det var personbilar med husvagn, personbilar utan husvagn och doverse amatörer som framförde ett fordon dom inte kunde hantera, jag blev försenad under hela eftermiddagen. Midsommartrafiken i ett nötskal. Tack för att du besöker mig. ♥

- Blött i Falun idag

- En blöt Flamingo

- Ett jäkla skitväder

tisdag 19 juni 2018

Magsjuka från helvetet

Jag åt kycklingsallad på en av stans pizzerior i måndags, vilket jag fick ångra snabbt. För väl hemma igen var det dags att vända ut och in på magsäcken, jag behöver knappas beskriva känslan av att spy. Jag avskyr det och i teorin så klarar jag inte av att spy, det är vidrigt. Efter min kamp framför toalettstolen, en kamp som jag förlorade, blev jag svag som ett barn och jag blev helt sonika tvungen att sjukskriva mig. Damn you magsjuka!

söndag 17 juni 2018

Söndagen den sjuttonde juni 2018

Jag och Anna vaknade riktigt sent idag, skönt med sovmorgon. Ute regnade det tråkiga vädret drog ner mina redan så griniga gubb-mungipor. Vi guck bort till en av stans pizzerior och käkade brunch, jag åt en kycklingsallad och Anna åt en tonfisksallad, sen gick vi hem och plöjde några avsnitt av Miami Vice. Under kvällen gick vi på bio, vi såg Solo: A Star Wars Story. Filmen var ganska bra, den får betyget 3 av 5 vargar. Väl hemma igen, efter att ha gått i hällregn, så såg vi fler avsnitt av den underbara tv-serien Miami Vice.

- Kycklingsallad

- Anna köpte blommor

- Solo: A Star Wars Story

- Vill se denna nu. Längtar!

- Det finns faktiskt fler anledningar till att besöka Miami

- Jag saknar värmen och solen

söndag 10 juni 2018

Söndagen den tionde juni 2018

Mitt i sommaren har jag gått och blivit sjukt trött, oftast sover jag mer än tio timmar per natt vilket jag finner mycket märkligt. Jag borde vara proppfull med D-vitaminer från den där gula saken på himlen, men icke! Jag drog ner på stan idag också, mest för att få mig en liten promenad i det fina vädret. Evenemanget Å-festen, som har pågått sedan i fredags, tar slut idag och man hade redan börjat packa ihop dom scener som bland annat artisterna Di Leva, Larz Kristerz, Popnix, Sean Banan och Chris Kläfford stått på.

På eftermiddagen dök Anna upp och vi gick ut och tog en långpromenad på en mil, sen besökte vi en av stans restauranger för att trycka in middag i truten. Anna gillar Miami Vice så vi kollade på en jädra massa avsnitt. Tack för att du besöker mig. ♥

- Till och med statyerna njuter av solen och värmen

- Vackert ogräs

- Sista dagen på evenemanget Å-festen

- Å-festens material åker första klass

- Ett monster på Stora Torget

- Populärt tåg drog genom stan

- Hej och tack för att du besöker mig

lördag 9 juni 2018

Lördagen den nionde juni 2018

Evenemanget Å-festen pågår för fullt i Falun och jag tog en promenad ner på stan i det fina vädret, det slutade med att jag hamnade på krogen The Kings Arms. Efter att jag fuktat strupen med en kall Pepsi Max så drog jag bort till startplatsen för ett gummibåtsrace som startade klockan 16:00, här träffade jag på min vän Jonas som deltog. Gummibåtsracet drog massor av människor och stundtals var det otroligt svårt att ta sig fram längs med ån, nästan 100 båtar deltog i racet och vissa övergav till slut sina båtar och simmade i land. På kvällen drog jag ner på Fisktorget för att kolla på när Thomas Di Leva spelade live, det här var första gången som jag ser honom live och va grym han är, hans scennärvaro var grym. Sen hamnade jag på krogen The Kings Arms - igen. Här träffade jag min vän Jonas och vi snackade om hans kassa medverkan i båtracet och lite om hans band, Follow the Cipher, dom börjar bli stora nu och det känns så kul. Jonas har frågat mig om jag kan ställa upp och köra detas turnébuss i höst, jag har tackat ja, men hur det blir får vi se framöver. Tack för att du besöker mig.

- Falun bjöd på vackert väder