fredag 30 november 2018

Min sista resa

Jag reser till Nya Zeeland den sjunde januari nästa år, jag kommer också att flyga över till Australien för att hälsa på Daniel och Eva i Melbourne samt Christopher i Alice Springs. Det här kommer förmodligen bli min sista resa till Australien på väldigt länge och det beror på två anledningar, den största anledningen är att det kostar för mycket pengar. Bara flygbiljetten kostar 12-14 tusen kronor och då ingår inga hotell. Den andra anledningen är att det är för långt, att flyga till andra sidan jorden tar sin tid och jag är för gammal för att sitta i en sliten stol i 12-15 timmar i ett sträck. Det här blir, förmodligen, min sista resa till Australien - i alla fall på väldigt många år. Jag önskar så klart att det var billigare och jag önskar att det var kortare restid. Dessutom så lockar USA mer, jag skulle lätt kunna resa till Amerika och spendera resten av mitt liv där och ändå aldrig tröttna på det landet. Jag älskar USA fruktansvärt mycket och man kan köpa tre flygresor till USA för priset av en till Australien.

- Blir det min sista resa till Australien?

torsdag 29 november 2018

Torsdagen den tjugonionde november 2018

Arbetsveckan börjar lida mot sitt slut och det är inte mycket kvar av november månad heller, jag ska jobba hela december inklusive alla röda dagar. Igår ramlade min far och bröt låtbenshalsen, idag ringde jag och kollade hur det var med honom och han verkade må rätt så bra trots allt. Jag ska hälsa på honom i helgen om jag får tid, det är en fullspäckad helg som ligger framför mig.

Jag har en bekant som heter Isak och han postade en bild från Atlanda på Facebook här-om-dagen, jag blev så klart riktigt avundsjuk på honom trots att han ska besöka kalla Kanada. Hans bild gjorde att jag började längta som f-n tills dess att jag står på Arlanda, visserligen är det är långt dit, men jag börjar känna av reslusten. Tack för att du besöker mig.

- Det slog om och blev varmt igen :)

- Faluröda stugor by night

- Månen

- Jag jobbar och sliter i min Scania

- Granen som kom igår fick belysning idag

onsdag 28 november 2018

Onsdagen den tjugoåttonde november 2018

Idag när jag slog på min mobiltelefon så hade jag fått ett sms från min syster, vår pappa har ramlat och brutit lårbenshalsen. Han är så jävla envis, går utan rullator trots att han är yr och vinglig. Jag har ingen aning om hur han mår, jag måste ringa i morgon få se om han kommit hem. Innan jobbet drog jag bort till stans växlingskontor och hämtade upp den valuta som jag beställde förra veckan, det här är fickpengar som jag ska ha till bland annat mat och vatten då jag inte dricker kranvatten utomlands. Väl på jobbet hände det en trafikolycka på vägen som jag skulle köra på så jag fick ta en omväg runt olyckan, omvägen är en mindre väg och den var småhal, precis som jag vill ha det. Även om Scanian understyr på halt väglag så är det inget fel på greppet, den tuggar sig fram trots att jag stängt av alla hjälpmedel. Men omvägen gjorde att jag blev försenad så klart, men jag körde ikapp till slut. Tack för att du besöker mig. ♥

- Ett kallt Falun

- Vidrig kyla

- Frosttäckta björkgrenar är i alla fall vackert

- Australiensisk dollar

- Nya Zeeländska dollar

- Får ligga i bankfack tills jag ska ha dom

- Vidriga vinterhelvete

- Idag kom granen till Stora Torget, den är från Sågmyra

tisdag 27 november 2018

Tisdagen den tjugosjunde november 2018

Jag slet som ett djur nere i vår tvättstuga i söndags, idag slog det mig att jag glömt en massa kläder i torktumlaren - förbannat också! Det var bara att springa ner och leta, som tur var så hade ingen rört kläderna, dom låg där jag hade lämnat dom. När jag kom till jobbet så slog det mig, jag hade glömt att svänga förbi Forex för att hämta ut min valuta som jag beställde förra veckan. Hur jäkla glömsk får man bli?

Jag råkade lyssna på radio idag, jag lyssnar aldrig på radio, men den stod på och det föll sig inte bättre än att jag lyssnade i cirka 20 sekunder innan hag ville hiva ut skiten genom ett stängt fönster. I alla fall sa farbron på radion att växthuseffekten bara ökar trots ansträngningar, jag ser verkligen inga problem med en ökad växthuseffekt i Sverige, ge oss vintrar på 20 plusgrader.

Väl hemma igen så laddade jag ner den senaste uppdateringen till spelet Red Dead Redemption 2, uppdateringen innehöll Red Dead Online som släpptes idag och jag skapade en karaktär och testade lite innan jag gick och la mig. Jag kom ihåg att sova i alla fall. Tack för att du besöker mig.

- Sol och kallt

- Kallt som fn under kvällen

- Min karaktär i Red Dead Online

måndag 26 november 2018

Måndagen den tjugosjätte november 2018

Då var det måndag igen och en ny lång arbetsvecka ligger framför mig, men jag ska väl inte klaga eftersom jag nu har sex veckor kvar att jobba innan jag går på semester. Den här helgen gick verkligen snabbt trots att jag inte gjorde något speciellt, nu till helgen är det julbord med jobbet i Leksand och sen ska jag gå på invigningen av den irländska puben Dublin Restaurang & Bar som ligger i The Kings Atms gamla lokal. Det ska bli kul att se om den nya puben drar mer folk, idag satt dom nya skyltarna redan uppe. Den här veckan går spelet  Red Dead Redemption 2 online också, jag tror att jag kommer kunna spela online redan i morgon tisdag och det ska bli kul att se vad Rockstar Games har hittat på. Tack för att du besöker mig.

- Jag brinner för det här spelet

- Nya skyltar satt uppe idag

- Irländsk pub

- Jaha :(

- Falun bjöd på sol

lördag 24 november 2018

Lördagen den tjugofjärde november 2018

Tiden går fort vid den här tiden på året av en konstig anledning, jag fattar fortfarande inte var oktober tog vägen och på tal om tid så är idag en månad kvar till julafton. I år får jag vara ledig på julafton men jag firar inte jul så det blir till att sova eller spela något spel. Det gick från härliga plusgrader till svinkalla minusgreder över en natt i Falun, min värmefläkt, som stått på sedan september går nu dygnet runt för att jag ska kunna ha 25° inomhus - annars dör jag!

Idag har jag faktiskt inte gjort ett skit här hemma i varglyan, jag borde ha dammsugit för veckor sedan och jag borde röja upp lite. Men spelet Red Dead Redemption 2 har kommit i vägen, spelet har ryckt upp sig lite och jag gillar det igen. I kväll är det sista gången som puben The Kings Arms har öppet, mitt favoritställe ska byta namn och tema. Jag drog givetvis dit för att ta adjö av stället som har varit mitt andra hem under flera år. I morgon ska jag kämpa i tvättstugan, det kommer ju bli fantastiskt roligt det. Tack för att du besöker mig.

- Det handlades

- Snart julskyltning

- Fula, dystra och förbannat kalla Falun

- Se där, Nintendo-reklam

- Jag tog en fisketur, mest fiskeotur

- Tack för allt The Kings Arms

- Elräkningen har, av en underlig anledning, blivit dyrare

fredag 23 november 2018

Fredagen den tjugotredje november 2018

Helvete va kallt det var igår kväll när jag skulle gå hem från jobbet, nio fucking minusgrader gjorde att jag la mig ner i fosterställning och grät när jag kom hem. Nu börjar mitt helvete fram till april nästa år, jag har i hela mitt liv haft problem med kylan. Som tur är får och kan jag ta ut mina fem semesterveckor under vinterhalvåret och det är jag väldigt glad och tacksam för, annars hade det aldrig gått. Idag slog jag ner min feta och gamla rumpa i soffan för att betala mina räkningar, eller bills som ungdomen säger.

När räkningarna var betalda så passade jag på att surfa in på SJs hemsida för att beställa en tågbiljett till den sjunde januari nästa år. Nu är det klart, fast jag har nog  det drygaste kvar, det internationella körkortet. Jag måste ta tag i det där nu - snart! Jag hann spela lite Red Dead Redemption 2 innan jobbet idag, men sen väntade Scanian på mig. Nu vill jag ha helg. Tack för att du besöker mig.

- Lyftkran och röd stuga

- Falun

- Falun har börjat pyntats

- Helvete!

- Tågbiljetten fixad

- På tal om tåg så körde jag ånglok i RDR 2

torsdag 22 november 2018

Torsdagen den tjugoandra november 2018

Jag hade lite tid över innan jag skulle börja jobba idag så jag och en kompis drog ut och käkade lunch på en av stans kinarestauranger, det var ett tag sedan som jag åt ute så idag lyxade jag till det. På tal om lyx så ramlar lönen in på mitt konto vid midnatt, varje liten krona ska föras över till sparkontot eftersom jag reser till Nya Zeeland om sex och en halv vecka. Jag har börjat längta efter min senester, vilket inte är bra eftersom det blir så tungt att jobba då.

I helgen är jag i alla fall ledig och då ska jag ta adjö av krogen The Kings Arms då det är sista dagen dom har öppet. Den nya ägaren ska öppna en irländsk pub i den lokalen och det känns lite vemodigt, jag har träffat många nya bekanta där. Det är typiskt det där, varje uteställe som jag gillar läggs ner. Haha! Det började med Harrys, sen la Victusella ner och nu The Kings Atms, men jag hoppas på att den irländska puben blir bra så klart. Tack för att du besöker mig.

- Kinamat

- En lyckokaka ljuger aldrig ;)

- Vidrig snö, vidrig kyla och hemsk årstid

- På lördag stänger The Kings Arms - för gott

onsdag 21 november 2018

Onsdagen den tjugoförsta november 2018

Idag när jag kollade till min blogg så upptäckte jag att två inlägg har raderats, hur det gick till vet jag inte, speciellt tråkig blev när jag fått en kommentar till ett av inläggen. Surt sa vargen! Det är lill-lördag och halva arbetsveckan har snart gått, vilket är skönt, men det känns som att den går i slowmotion. Igår blev det klart att Kattis Ahlström blir årets julvärd, jag hade hellre sett att Johan Glans fått rollen. Det är två och en halv vecka kvar till årets julskyltning och en nyhet för i år är att det kommer ordnas häst-cruising i Falun och det här ska jag inte missa, det kan bli kul.

Idag vaknade jag så pass tidigt att jag hade en massa tid över, så jag drog ner på stan in på Resia för att fixa ett australiensiskt visum eftersom jag kommer flyga över till Australien efter två veckor på Nya Zeeland. Resia tog 496 kronor för att fixa det åt mig och det var det värt då jag hatar att skaffa visum, det är helt enkelt för krångligt. Något visum till Nya Zeeland behövs tydligen inte så det slipper jag. När jag ändå var på stan så beställde australiensisk dollar samt Nya Zeeländska dollar. Nu är det bara ett internationellt körkort och tågbiljetten till Arlanda kvar. Tack för att du besöker mig.

- Beställde dollar, hämtas på tisdag nästa vecka

- Resia i Falun hjälte mig med visum

- Blev en vända till Apoteket idag igen

Pensionärsjävlar

Mitt bankkort går ut i februari nästa år och eftersom jag ska ut och resa i januari så ville jag ha ett nytt och fräscht kort, så jag drog in till byn och in på närmsta Swedbank-kontor. Där inne gjorde jag precis som alla andra - jag tog en nummerlapp. Det var några nummer före så jag fick vackert vänta, då kommer det in en kort och bitter tant i 80-års åldern och försöker trycka fram en kölapp, vilket hon lyckas med efter en lång stund.

Sen ställer hon sig och väntar, det är då det händer. Kärringen går fram till kassan, förbi alla som väntar på sin tur och börjar prata med en banktjänsteman som precis är klar med den kund som han betjänat. Hon tränger sig och jag blir rosenrasande och går fram till kärringen och jag frågar spydigt om vilket nummer hon fick då hon nyss kommit in på banken.

Hon blir lite chockad och börjar stamma ur sig något om att hon har bråttom, det har jag också och jag tvivlar på att någon annan människa har all tid i världen. Vid det här laget skämdes banktjänstemannen. Men kärringen började tugga om att hon "skulle bara fixa en grej", när jag förklarade för henne att det hade minsann jag med. Då började det gå upp ett ljus i kärringen och hon säger att banktjänstemannen ska hjälpa mig istället. Nej tack svarar jag, det är inte min tur än förklarade jag.

Jag är livrädd för pensionärer, dom har ofta fått en religiös uppväxt, dom har en fot i graven och kärringen kunde säkerligen ha kallat på satan och börjat kasta blixtar inne på det där stackars Swedbank-kontoret. Kärringen fick i alla fall veta hut och ett tag trodde jag att alla på banken skulle packa ihop och gå för dagen innan jag var klar.

- Nej kärring, du har ingen förtur på banken heller. Vet hut!
Foto: http://kristendempsey7.wixsite.com/memoirs-of-an-idiot/single-post/2015/01/19/Memoirs-of-An-Idiot

fredag 16 november 2018

Fredagen den sextonde november 2018

Galaxer i mina braxer va fort den här veckan har gått, men så var jag ju ledig i måndags också. Det blev lite si och så med sömnen i natt, som tur var började jobba sent idag. Strax före klockan 17 plockade jag ut min 2,5 miljoner kronors Scania och drog iväg till Edsbyn, det märks att vi ställde tillbaka klockan i slutet på förra månaden, det är otroligt mörkt ute och värst är det när det regnar eller har regnat. Väl hemma, efter att ha jobbat som en dåre, slog jag mig ner i min vita soffa och spelade lite Red Dead Redemption 2. Tack för att du besöker mig.

- Märkligt

- Kristine Kyrka i mörker

- November har varit underbar i år

onsdag 14 november 2018

Onsdagen den fjortonde november 2018

Det är onsdag och även lill-lördag, det där är bra märkligt förresten, en liten lördag mitt i veckan då svensken går ut och dricker alkohol - mitt i veckan. I Falun går det inte att gå ut på krogen en onsdagkväll, det finns inga folk ute nämligen. På tal om lördag så är jag faktiskt ledig den här helgen, det första jag måste göra är att ta reda på all smutstvätt som jag samlat på mig under dom här helgerna som jag har jobbat. Sen ska jag bara försöka sova och på lördag ska jag gå ut på krogen. Tack för att du besöker mig.

Icas gröna te med lakrits och mynta är väldigt gott

- Jobb och slit

- Falun by night

- Spelar fortfarande, men nu är det bara tröttsamt