Idag klockan 19:40 sände Scania live från Paris, Frankrike. Anledningen till livesändningen var att Scania skulle avtäcka deras nya lasbil. Det har under flera år tisslat och tasslats om en ny lastbil från Scania och det har åkt omkring flera kraftigt maskerade lastbilar på våra vägar. Jag hade turen att ha min matrast på exakt samma tid som live-sändningen drog igång så jag stod och väntade, efter trettio minuter så kördes den nya lastbilen in på scenen i Paris. Det blev ingen wow-faktor för min del, den är för lik den gamla modellen, men jag gillar verkligen den nya.
Betyg: 5 av 5 vargar
- Foto: scania.com
- Foto: scania.com
- Foto: Scania
- Foto: scania.com
Följande text kommer från nyteknik.se och handlar om provkörningen av nya Scanian:
Provbilen är fortfarande inslagen i specialsydda överdragskläder när Ny Tekniks team äntrar de fyra trappstegen upp i hytten. Maskeringstejp täcker en del av sidofönstren, och dämpar det eftersträvade kassaskåpsljudet när vi stänger dörren om oss. Medan Scanias projektledare Lars Bygdén berättar om alla nya finesser och tillval i utrustning och instrumentering ställer vi in förarstolen och ratten och drar iväg med 60 ton på släpet. Scania har ändrat en rad saker som påverkar körningen positivt, men enskilt är det svårt för en oerfaren förare att peka på den ena finessen eller den andra. Förarplatsen är flyttad lite framåt och åt sidan, glasrutorna är större, bromsarna effektivare, styrning och väghållning har förbättrats. Säkerheten har förbättrats med sidomonterade krockgardiner. Sammantaget är ett första intryck att det är otroligt hur lättkörd man kan göra en så tung lastbil. Själva ratten andas lyx, och det tunga ekipaget gör exakt vad jag ber om, varken mer eller mindre.
– Den största ingenjörsutmaningen har varit att flytta framaxeln 50 millimeter framåt, och föraren 65 millimeter. Alla komponenter sitter på torpedväggen framför föraren, eller under, och där har vi förlorat 80 liter packvolym. Men det är där vi vunnit 5 procent kortare bromssträcka, säger Lars Bygdén.
Den nya Scanian har också 2 procent lägre luftmotstånd än sina föregångare. Trots, eller snarare tack vare, att den har en ännu plattare front än den gamla.
– Det har att göra med hur luften går runt hörnen här, säger Lars Bygdén och pekar.
Det ligger ett enormt arbete bara bakom formen. Tusen olika varianter har mätts i vindtunnel, Scania har genomfört 3 000 datorsimuleringar á 40 timmar med hjälp av 1 000 datorer i kluster. När vi ändå är på siffror: hela bilen har tagit 4 500 manår i utvecklingsarbete; alltså åtta miljoner arbetstimmar. Scania har byggt 200 provfordon som körts en miljon mil och dessutom tillbringat 26 000 timmar i skakrigg och 20 000 timmar i chassidynamometer. 5 000 helt nya artikelnummer har utsatts för 40 000 timmar komponentprovning. 25 procent av utvecklingsarbetet har skett virtuellt. Det hela har tagit tio år och kostat 20 miljarder kronor. Senast Scania presenterade en lastbil med så stora förändringar var den 14 oktober 1995. I slutet av september avlöser den nya bilen de äldre modellerna vid fabriken i Södertälje. Som vanligt har produktionen varit med i konstruktionsarbetet, så bilen ska gå bra att bygga. För första gången har också serviceorganisationen fått vara med.
– Service är ju en allt viktigare del. Deras största krav har varit att få en delbar krängningshämmare som gör att man kan komma åt att exempelvis byta kylare utan att lyfta bort hela hytten.
Den nya bilen är även förberedd för elektrifiering: det finns ett utrymme avsatt för en elmotor. Lars Bygdén har lett projektet med den nya lastbilen från det att det gick in i skarpt läge för sju år sedan. När vi frågar vad han är mest nöjd med kommer svaret direkt:
– Den är så snygg! Och så är den fantastisk att köra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar